Aktuelle Informationer

6. juni 2023

Bornfiber har meldt tilbage omkring tilslutning til Bornfiber Fibernet:

Salgschef Kenneth Voldsgaard Bornfiber har svaret følgende på vores spørgsmål om der var opnået tilslutning til Bornfiber til at der var 40% tilslutning så man kunne opnå særpriser:

Jeg har nu skaffet mig et overblik over tilmeldinger.
Der er kommet 124 ordre ind af de ca. 300 boliger og heraf er 71 installationer uden abonnement. Det vil sige at vi mangler en del abonnementsbestillinger for at opnå de 40%.
Derfor har vi besluttet at forlænge deadline så der kan bestilles indtil den dag vi stopper gratis installation d 30.6.23.
Kenneth Voldsgaard vil komme med yderligere informationer til dette opslag
Hvis I er intesseret i tilslutning kan I gøre med fordel indtil 30. juni 2023
28.marts 2022

Årets generalforsamling afholdes den 28. marts 2022 kl. 19.00 i Greve Borgerhus. Indkaldelse og bilag lagt på hjemmesiden under pkt. Generalforsamling 2022

2.marts 2022

Der er lagt skema på hjemmesiden. Vi vil bede jer bruge dette når I stiller forslag der skal behandles på den årlige generalforsamling - fremsendes senest 1. februar for at være rettidigt fremme.

2.marts 2022

Historiske billeder lagt på hjemmesiden - se dem her

22.december 2021

Der findes alternativer til fjernvarme f.eks. varmepumper som flere i foreningen har fået installeret.

se f.eks dette tilbud fra naervarme.dk

22.december 2021

Greve fjernvarme udvider deres kapacitet og vil tilbyde yderligere 2000 kunder at blive tilsluttet, se nærmere her og bliv skrevet op hvis det er tid til at udskifte gasfyret:

https://www.grevefjernvarme.dk/

12. december 2021

Greve kommune har fremsendt orientering om naboorientering vedrørende Daginstitutionen Havana, hvor de ønsker at udvide midlertidigt eller permanent med 260 m2, som vil blive placeret på parkeringsarealet ved Havana væk fra Birkelyparken.

Se skrivelsen her, som sædvanlig er svarfristen sat kort fra kommunen:

Greve kommune oritentere vedrørende udvidelse

13. august 2021

Information vedrørende renovering af fliserstier, bestyrelsen har netop udsendt information om renovering af flisestierne som vedtaget på GF 2021

Se informationen her

21. juli 2021

Referat fra GF 2021

2.marts 2021

Links er blevet fjernet på hjemmeside grundet baggrundsaktivitet - spam - mail med videre

mvh webmaster

2.marts 2021

Generalforsamling 2021 udskudt på ubestemt tid grundet Corona

Der vil komme yderligere informationer når Corona situatione tillader forsamlinger.

24.september 2020

Greve Vandværk skriver på sin hjemmeside:

17.08.2020: eButler til fjernaflæsningmålere er lukket pr. d.d. Vi har tidligere meddelt, at Kamstrup, der udvikler eButler har oplyst at de efter juni 2020 ikke ville opretholde systemet næste gang der kom nedbrud. Derfor er eButler lukket pr. d.d. Vi har efter Kamstrups udmeldelse haft en anden leverandør i gang med at udvikle et system til at følge vandforbruget. "Vis forbrug" systemet skal testes indenfor den næste måned. Når test og tilrettelser er tilendebragt skriver vi til vores forbrugere med adgangsoplysninger. Indtil da skal man som forbruger følge sit forbrug ved at aflæse vandmåleren.

23.september 2020

På bestyrelsesmøde den 22. september 2020, har bestyrelsen og redaktøren besluttet at nedlægge Nyhedsbrevet, da tidsforbrug og aktivitet på at udgive Nyhedsbrevet ikke længere opfylder det formål tiltænkt med Nyhedsbrevet er tilstede.

De medlemmer som har givet tilsagn til opbevaring af data er efterfølgende slettet fra gruppen og udsendelse af Nyhedsbrevet og informationer fra bestyrelsen vil ikke længere forekomme.

22.august 2020

Hjemmesiden er opdateret med referat fra årets GF afholdt den 18. august 2020

17. august 2020

Husk årets GF imorgen den 18. august 2020 kl. 19.00 Greve medborgerhus.

15. juli 2020

Greve kommune har netop offentlig gjort dokumenterne vedr. indsigelse vedrørende den gamle Tjørnely grund. Den tidligere oplyste bebyggelse "Solviften" er opgivet og der vil blive bygget en anden bebyggelse på grunden.

Høring -omhandler bl.a. at mod Kildebrøndevej, vil der blive fældet enkelte træer for at etablere parkering til de nye boeboere i området. Samt at bebyggelse indeholder beboelser i op til 4. sals højde.

BEMÆRK AT DER ER MEGET KORT INDSIGELSESVARSEL senest 30.juli 2020, vi finder, at kommunen er sat en al for kort varsel i denne henseende, grundet Corona, ferieperiode m.m.

Skriv hellere idag end imorgen, hvis I vil gøre indsigelse.

Der er 2 bilag til denne høring se dem her:

Bilag

Dokumentation:

23,juni 2020

Årets Generalforsamling afholdes Tirsdag den 18. august kl. 19.00 i

Greve Medborgerhus

Formand Jørn Berg Lund

15.maj 2020

Årets Generalforsamling afholdes ultimo august 2020

Grundet Corona krisen og det sene tidspunkt har bestyrelsen valgt at udskyde årets Generalforsamling til afholdelse ultimo August 2020 - dato følger
Formand Jørn Berg Lund

28. april 2020

Ny affaldsordning er trådt i kraft, se afhentningsdage i affaldskalender

23.marts 2020

Klar Forsyning har opdateret deres affaldskalender fra 1. maj 2020, du kan hente den her:

https://www.klarforsyning.dk/affald/affaldskalender

12. marts 2020

Aflysning af årets Generalforsamling grundet Corona situationen.

Se Greve Kommunes information her

Årets Generalforsamling er udskudt på ubestemt tid og bestyrelsen vil orientere jer om en ny dato når forholdene omkring Corona er afklaret

2.marts 2020

Årets generalforsamling afholdes Tirsdag den 24.marts 2020 kl. 19.00 i Greve Medborgerhus, lokale 7

Dagsorden samt bestyrelsens beretning kan hentes under punktet Generalforsamling 2020 fra forsiden, regnskab og budget, kan hentes under regnskabstal.

05. februar 2020

Bestyrelsen har modtaget følgende information vedr. regulering af fugle fra vores nabo grundejerforening Kildebrøndegaard:

Greve Kommune har tidligere sørget for regulering af råger i området omkring vores grundejerforening.Dette skal nu ske i de enkelte grundejerforeninger og Greve Kommune har bedt os søge Naturstyrelsen om tilladelse til regulering, hvilket vi har fået.

Derfor har vi aftalt med Greve Jagtforening, at de tager sig af reguleringen.

I perioden februar til midten af marts vil der derfor kunne høres skud fra haglgevær i området ved vores egen sø, langs træerne mod Olsbæksøen/Greve stadion og i området bag Olsbækeng.

Ældre indlæg fra 2019:

26. november 2019

Trygfonden er vendt tilbage med svar på vores ansøgning om hjertestarter til foreningen, desværre var der ikke plads i denne omgang til, at vi kunne få tildelt en hjertestarter fra Trygfonden.

25. september 2019

Der er lagt link til Greve kommune og Greve Vandværk under punktet Greve Kommune, man kan tilmelde sig sms service/e-mail på Greve Vandværk.

2. september 2019

Så blev det igen efterår og mørket er allerede begyndt at gøre sit indtog. Indimellem oplever vi et fantastisk vejr og andre gange så er det surt, heldigvis blot et spørgsmål om beklædning og et positivt sind, så fat mod og gå mod de mørkere tider med med ophøjet ro, bestyrelsen ønsker alle et godt efterår.

6. juni 2019

Bestyrelsen ønsker Jer alle en fantastisk sommer.

Vi arbejder stadig på vores støjgener fra Køgebugt Motorvejen, og håber at politikerne er lydhøre over vores massive problemer med støj.

6. juni 2019

Vores nabogrundejerforening har fået tildelt en hjertestarter fra Trygfonden og opsat den på deres foreningshus

Dette billede har en tom ALT-egenskab (billedbeskrivelse). Filnavnet er 20190605_125753-1024x576.jpg

Kildebrøndegård Foreningshus hvor hjertestarter er opsat.

Hjertestarteren kan frit benyttes af vores medlemmer, såfremt I bruger hjertestarteren bedes I huske, at returnere og give bestyrelsen besked om brugen af hjertestarteren.

I har mulighed for at blive noteret som udbringer af hjertestarten når endelig registrering på 112 er færdig, jeg vil orientere Jer om dette på et senere tidspunkt

11. april 2019

Bestyrelsen har på bestyrelsesmøde den 9. april besluttet at neddrosle aktiviteterne til kun at omhandle "daglig drift" forstået på den måde, at bestyrelsen mangler tilbagemeldinger på de opstartede aktiviteter vi har lavet i 2018.

Vi mangler Jeres tilbagemeldinger om, hvordan I gerne se udviklingen i Birkelyparken, skal det være status Q, med ingen aktiviteter som f.eks. fastelavn, nyhedsbreve, hjemmesiden.

Bestyrelsen er meget lydhør overfor forslag fra Jer medlemmer,

så skriv gerne.

Bestyrelsen har ansøgt Trygfonden om tildeling af gratis hjertestarter - svar på ansøgning vil forelægge til efteråret efter september måned.

Forsøget på, at starte en fælles sag med Hjertesagen, hvor vi opfordrede Jer til at tilmelde Jer til en 3 timers indsamlingsdag til fordel for Hjertesagen, er blevet skrinlagt, da vi ikke har kunne samle nok personer til at gå den 28. april 2019

28.marts 2019

Vores årlige generalforsamling er netop overstået.

Hvad skal vi gøre for at få jer op af stolene ? og deltage i aktuelle debatter og vigtige ting som den årlige Generalforsamling.

I år var der fremmødt 13 hustande inkl. bestyrelsen, det er lidt ringe. Jeg håber, at I fremover vil vise betydelig interesse i foreningsarbejdet, da vi har mange jern i ilden bl.a.

Trafikstøj - et stort problem med helbredsmæssige konsekvenser - se indlægget her

Hjertestarter - se mere her på siden

Generelle informationer - nyhedsbrev

Vores vejes vedligeholdelse i Birkelyparken indenfor 10 år

Kriminalitet - Indbrud - Nabohjælp

Det er fint, at I overlader roret til os i bestyrelsen, men vi vil gerne have Jer alle sammen med fremover, det betyder, at I gerne må være aktive og reflektere over hvad I ønsker af bestyrelsen og foreningen i fremtiden.

Skriv til os så vi ved hvad I mener

28. marts 2019

På den netop overtåede Generalforsamling faldt talen på vores opfordring til at gå en rute på Hjertedagen den 28. april 2019, der skal bruges mindst 15 personer og vi mangler nu 10 der vil deltage og medvirke til at Birkelyparken kan modtage en gratis hjerte starter.

Så kom ud busken og tilmeld til denne gode sag

Skriv senest 9. april 2019 og tilmeld Jer til admin og jeg vender tilbage.

30. Januar 2019

I kan blive tilmeldt til Facebook gruppen her, husk at angive hus nr. og Navn med videre

Januar 2019

Godt nytår til alle, bestyrelsen håber alle er kommet godt ind i det nye år.

Bestyrelsen invitere til Fastlavnsfest søndag den 3. marts 2019

se nærmere her

Se indslag fra December 2018 om hjertestartere og tilmeld Jer til formanden Jørn Berg Lund - jblund@mail.dk

Husk at tilmelde Jer til det elektroniske nyhedsbrev

Ældre Indlæg fra 2018

December 2018

Hjertestartere, bestyrelsen har talt om at opsætte en eller flere hjertestartere i området. Dette er ikke gratis - men bestyrelsen føler, at Birkelyparken burde have denne mulighed specielt når vi ser på beboersammensætningen med mange ældre og vi glemmer ikke alle de unge mellem 30-60 som på grund af arbejdspres og travle hverdage nok fremstår som den mest truede aldersklasse.

Ved hjertestop er tiden afgørende og hvis den første indsats ikke startes med det samme indenfor 1-5 minutter kan resultatet af et hjertestop blive fatalt.

Selv med en Falck station på den anden side af motorvejen, kan der gå op til 10 minutter før en hjerteambulance er fremme og dette betyder måske død eller hjerneskade og efterfølgende invaliditet.

Nu er bestyrelsen blevet gjort opmærksom på, at hvis vi kan samle 15 eller flere personer som kan gå en indsamlingssrute næste år på hjertedagen:

Se dette indslag og ret henvendelse til Formand Jørn Berg Lund som så vil opskrive og tilmelde Jer på foreningens vegne

https://landsuddeling.dk/

Jeg har et stort håb om, at vi alle kan se fornuften i at deltage.

Bestyrelsen ønsker alle en god Jul samt et godt nytår

Formand Jørn Berg Lund

Oktober 2018

Jørn Berg Lund deltog på vegne af bestyrelsen i folkemødet 1. oktober 2018 arangeret af Gate 21 i Albertslund, Emnet var trafikstøj.

Mødet var arrangeret af Gate 21 som er en delvis offentlig og privat organisation som søsætter projekter f.eks. om trafikstøj. På mødet deltog vores nabokommuners borgmestre, til min utilfredshed var ingen fra Greve kommune repræsenteret, samt en del lokalpolitikere og folketingsmedlemmer som deltog i paneldiskussioner med spørgsmål fra salen, om hvor vi stod og hvad vi kunne forvente af fremtiden.

Det var ikke lyse udsigter vi blev stillet i forhåbning - ihvertfald ikke fra statens side, som overordnet bærer ansvaret for trafik støjdæmpende foranstaltninger. Riget fattes pengene og tidligst 2021 eller 2024 vil der måske blive afsat penge til etablering af støjværn ved sydmotorvejen i vores og nabokommunerne. Vi må dog ikke forvente hele strækningen etableret på en gang - da dette er ufatteligt omkostningstungt - og som en sidebemærkning, den jydske mafia - er fantatiske til at trække projekt penge til Jylland til motorveje som stort set er trafikløse.

Hovedstadsområdet fra Køge og ind er markant den mest støjplagede strækning i Danmark og udløser bl.a. stress, sygdomme med videre for de omkringboende mennesker, og jeg ville ønske, at blot et par af politikerne ville tage imod en invitation til at komme forbi en morgen mellem 6-10 og høre vores støjniveau i Birkelyparken. Støjniveauet afhænger jo selvfølgelig af, bor du bor i området og man skulle tro, at dem der boede nærmest var mest plaget, men vind og tidspunkt på afgør dette så dem der bor nærmest kan nogle dage opleve (lidt stilhed) og andre på samme tidspunkt opleve et markant støjniveau.

Undersøgelser og  forskningsresultater fra bl.a. Kræftens Bekæmpelse og WHO er netop udgivet og kan ses her:

WHO Guideline for Noise

Kræftens Bekæmpelse

Generelt er det sådan, at Trafikstyrelsen som nok har den største ekspertise vedrørende emnet og vejreguleringer i det hele taget ikke må hjælpe kommuner med denne ekspertise, det vil sige at det bliver ligesom en boksering - hvor man tager en fluevægtsbokser og sætter ham op mod Mike Tyson, altså kommunerne taber i denne sammenhæng.

På mødet var der rig mulighed for at se løsningsmodeller præsenteret af firmaer som havde erfaring med projekter med støjværn - efter min opfattelse var et projekt præsenteret af Pilebyg A/S det mest interessante,  hvor man brugte piletræ som det ydre støjværn, det er langtidsholdbart og fåes i flere varianter - alt koster penge og netop dette støjværn forventer jeg ikke er gratis.

Når taler grader af trafikstøj bruge DBA til måling af niveauet og flere af de fremmødte firmaer præsenterede forskellige værktøjer til at dæmpe støj fra vejbaner. Der var en støj bar hvor man via hovedtelefoner kunne høre vejstøj optaget med det bedste udstyr til formålet i forskellige afstande og samtidigt høre, hvis støjen blev dæmpet - det optimale niveau er ca. 40-45 dicibel og jeg målte uprofessionelt med min telefon igår morges kl. 7.30 støjniveauet på min terassen til at være 57 db - langt over det optimale.

Der er ikke en officiel standard som angiver et mindste niveau og ej heller et øvre niveau, det kunne være ønskeligt, at man sikrede mindst mulig støj på vores vejstrækning, da vi må se i øjenene at regeringen forventer en tilvækst af borgere i stor København stigende til 100.000 om året de næste ihvertfald 10 år. Alle disse mennesker skal transporteres til København og ikke alle med god grund vælger at bruge det offentlige transport net, da tilbuddet fra offentlig transport ikke er godt nok, prøv at se hvor lidt glæde vi for af den kommende Ringsted bane, som kun for en station i Køge og derefter først Københavns Hovedbane gård. Oveni det kommer støj fra banen samt tung godstrafik om natten, tro mig et godstræk på op til 300 vogne vil kunne høres, selvom politikerne og DSB lover at skifte hjulene på disse vogne til mindre støjende udgaver.

Tidligere boede jeg i Valby og levede med, at Københavns Godsterræn ved Enghave/Vigerslev brugte banelegemet kun beliggende ca. 300 meter fra hvor jeg boede, og jeg og mine naboer forbandede støjen når der kom store træk af godsvogne.

På mødet talte jeg med et byrådsmedlem fra Vallensbæk, og han oplyste, at den eneste måde vi kan vinde gehør er at tæppebombe lokal politikere og Folketingets trafikudvalg med e-mails/breve angående støjproblemet som kun bliver værre og værre år for år hvis der ikke snart sker noget.

Jeg skrev mine spørgsmål ned på en panel diskussion og foreslog bl.a.:

Hastighedsnedsættelse fra Køge og ind til København i tidsrummet 06.00 - 10.30 til 80-90/km og igen i tidsrummet 18.00 til 24.00

Fartkameraer fastmonteret på bomme hele strækningen

Mere motorvejspoliti til at regulere og dæmpe de mest vanvigtige i trafikken

Højere bøder og regulering af rammen før man for et klip/fratagelse af kørekort

Lovkrav til dækfabrikanter om at opfylde de mest strenge krav til lyddæmpende dæk

Dette er jo mine personlige ønsker, og der er sikkert andre gode forslag der bliver til virkelighed først, men alt er desværre bundet i økonomi og i en hvis grad vilje til at gennemføre projekter om trafikdæmpende foranstaltninger og politikere er sjældent kendt for at være modige og vil sikkert ikke sætte deres kandidatur på spil for at gennemtrumfe radikale metoder til trafik og støj dæmpende foranstaltninger der kan true tilflytningen og infrastrukturen.

Tiden må vise og i kan følge udviklingen i vores lokalaviser og gennem offentlige debatter. Bl.a. Vestegnens Trafikforum - se denne artikel

Bestyrelsen vil sammen med vores nabo grundejerforeningen samarbejde og øge presset dels på lokal politikere og Folketinget for at vække dem til dåd.

Formand Jørn Berg Lund

JUNI 2018

Bestyrelsen anmoder om, at alle husejere overholder vores vedtægter og deklarationer, samt hegnsloven omkring hække og træer i området.

I øjeblikket gennemgår bestyrelsen området og generelt har vi en meget høj standard, men desværre er der flere steder hvor det halter lidt, husejere med mangler vil få en venlig reminder fra bestyrelsen om at bringe forholdet iorden.

Det vil sige at hæk mod fællesvej max. må være 2 m høj, fra vejkant på fællesvej til skel linie skal der være min. 3.00 meter, det vil sige, at mange husjere skal klippe hækken ind for at opfylde dette krav.

Minimums højden for nedhængende grene over fortov/gangareale skal være mindst 3 m, og såfremt de rager udover kørebanen minimum 5 meter.

Bestyrelsen har sat en frist til den 31. juli 2018, hvorefter de berørte husjere vil få beskæring m.m. udført for egen regning af bestyrelsen jfr. deklarationer og vedtægterne.

******************************

Husk, at vejgrupperne i Birkelyparken internt skal sørge for vedligeholdelse/rengøring af fællesarealer.

******************************

Ved planlagte til/ombygninger er det en fordel, at I orientere Jeres naboer om varighed, evt. støjgener. Husk her, at byggematerialer/byggeaffald som hovedregel skal opbevares på egen parcel, men såfremt naboer i vejgrupperne acceptere, at de henstilles på fællesområdet uden skade for dette skal bestyrelsen informeres om dette.

******************************

I kan tilmelde Jer til Nyhedsbrevet og aktuelle informationer fra bestyrelsen her

******************************